Сайт учителя географии Харченковой Ольги НиколаевныВоскресенье, 01.12.2024, 23:19

Приветствую Вас Гость | RSS
Главная | урок 12 | Регистрация | Вход
Меню сайта

Мини-чат

Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 167

Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

6 клас  Урок № 16

 

Тема.  Градусна сітка на глобусі та географічній карті.

Мета: закріпити знання учнів про полюси й екватор, формува­ти поняття про градусну сітку, меридіани, паралелі і гео­графічні координати, приступити до формування вмінь визначати географічні координати точок; розвивати спо­стережливість, логічне мислення, уміння створювати об­раз території; виховувати практичний інтерес до роботи з картами, поважне ставлення до праці картографів.

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу.

    Обладнання:  підручник географії, атлас, глобус Землі, карта півкуль, різні за охопленням території карти.

 

I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Бесіда.

1)      Наведіть докази кулястої форми Землі.

2)      Скільки градусів у колі, половині і чверті кола?

3)      (Учитель малює на дошці поле для гри в кораблики або шахів­ницю.) У яких іграх використовується система координат?

4)      Де ще використовується система координат? Для чого?

III.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вступне слово вчителя.

Сьогодні ви познайомитеся з умовними лініями, що проведені на карті і глобусі. Ці лінії незвичайні, вони дозволяють вирішити дуже важливе і складне завдання —: визначити географічні координати різ­них точок земної поверхні.

Система координат використовується повсюдно, навіть у кінотеа­трі, театрі, цирку або на стадіоні. Не вірите? Згадайте, як ви визнача­ли своє місце в ляльковому театрі за допомогою квитка, де зазначені ряд і номер крісла.

IV.    ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.      Градусна сітка.

 Розповідь учителя.

Візьміть м'ячик для настільного тенісу і маркером нанесіть на його поверхню точку. Тепер спробуйте описати місце цієї точки на поверхні м'ячика. Нелегке завдання? Без спеціальних методів воно нездійснен­не, адже поверхня м'ячика рівна, на ній відсутні лінії, до яких можна «прив'язати» нашу точку. Такі лінії є на глобусі і карті півкуль, вони утворюють своєрідну сітку, що називається градусною. А лінії назива­ються меридіанами і паралелями, їхнє положення пов'язано з двома унікальними точками на нашій планеті — полюсами й екватором.

2.      Полюси й екватор

Розповідь учителя.

Земля Має кулясту форму й обертається навколо своєї осі проти го­динної стрілки (якщо дивитися на планету з боку Північного полюса).

 

Вісь — це уявна пряма лінія, навколо якої відбувається обертання. Вісь обертання Землі проходить через дві протилежні точки на її по­верхні: Південний і Північний полюси. На однаковій відстані від полюсів проходить екватор — умовна лінія, що розділяє Землю на півкулі: Північну і Південну. Довжина екватора понад 40 тис. км. Середній діаметр Землі — 12 735 км (полярний діаметр — 12 714 км, екваторіальний — 12 756 км). Наша планета трохи «повніша» в ра­йоні екватора.

(Учитель демонструє на глобусі і карті півкуль меридіани і паралелі.) Подивіться на лінії, що утворюють градусну сітку на глобусі. Вони дійсно нагадують сітку, у якій «спочиває» модель нашої планети.

Стародавні греки не тільки створили перші географічні карти, а й винайшли перші сітки меридіанів і паралелей. Так, Ератосфен на своїй карті світу використав сітку з ліній, спрямованих із півночі на південь і зі сходу на захід, але ці лінії поділяли земну поверхню на не­рівні частини. За головний меридіан Ератосфен узяв меридіан, на якому розташована Александрія.

Але першим, хто практично показав, як визначити місце розташу­вання будь-якого пункту на земній поверхні, був Гіпарх. Цей учений був більше математиком й астрономом, ніж географом. Він першим розділив коло на 360°, виходячи з арифметичних пізнань ассирійців, і розробив широтно-довготну сітку для земної поверхні.

Проте через брак знань і недосконалість вимірювальних приладів, необхідних для астрономічного визначення географічних координат, карти того часу були дуже неточними.

3.      Меридіани.

 Розповідь учителя.

Меридіани — це умовні лінії, які за найкоротшою відстанню з'єд­нують два географічні полюси Землі: Північний і Південний. На гло­бусі вони мають вигляд півкіл у 180°, а на карті півкуль майже всі вони мають форму вигнутих ліній (дуг). Меридіан можна провести через будь-яку точку на поверхні Землі, а через те, що цих точок без­ліч, то можна провести скільки завгодно меридіанів. Довжина будь-якого меридіана складає 20.тис. км, тобто половину довжини окруж­ності нашої планети, а довжина меридіана в один градус приблизно дорівнює 111 км.

У перекладі з латинської меридіан означає «полуденну лінію», його напрямок збігається з напрямком полуденної тіні від предметів на Землі. На місцевості, глобусі і карті меридіан указує напрямок «північ — південь». Знаючи цю властивість меридіана і його лінію,

можна визначити сторони горизонту на місцевості і напрямки на гло­бусі і карті.

Напрямок місцевого меридіана, що проходить через певну точку, можна визначити опівдні, коли тінь, що відкидається будь-яким предметом, збігається з лінією меридіана.

На глобусі меридіани мають вигляд півкіл. Усі меридіани пере­тинаються на полюсах.

4.      Паралелі.

Розповідь учителя.

Паралелі — це умовні лінії, паралельні екватору. На глобу­сі ці лінії представлені у вигляді кіл різної довжини, а на карті півкуль— у вигляді вигнутих ліній (дуг). Найдовшою паралеллю є екватор, який на карті має вигляд прямої лінії. Чим ближче до полюсів, тим паралелі стають коротшими, тому довжина паралелі в один градус зменшується від екватора, де вона складає приблизно 111 км, до полюсів. Як і меридіан, паралель можна провести через будь-яку точку на земній поверхні, і вона завжди буде вказувати, напрямок «захід — схід».

Градусна сітка, утворена перетином паралелей і меридіанів, до­зволяє визначати географічні координати точок на земній поверхні, тобто знаходити їхню широту і довготу. Якби на нашому м'ячику, про який ішлося на початку уроку, була така координатна сітка, ми б без особливих зусиль точно визначили положення будь-якої точки на його поверхні, або, як говорять географи, знайшли би координати точки — широту і довготу.

Про те, як визначити географічні координати точки й у який спо­сіб указати її точну «адресу» на Землі, ви дізнається на наступному уроці

 

V.     ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Географічний практикум.

Визначте географічні координати свого населеного пункту (об­ласного центра)

Укажіть географічні об'єкти, розташовані на північ, південь, схід, захід від вашого населеного пункту (обласного центра).

Заповніть таблицю «Меридіани і паралелі».

 

 

План характеристики

Меридіани

Паралелі

 

Який вигляд мають на карті півкуль

 

 

 

Який вигляд мають на глобусі

 

 

Значення в градусах: максимальне мінімальне

 

 

 

Довжина в кілометрах частини довжи­ною в один градус

 

 

 

Які напрямки вказують

 

 

 

 

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Учитель узагальнює відповіді учнів, оцінює їхню навчальну діяль­ність на уроці.

VII.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний параграф підручника.

Форма входа

Поиск

Календарь
«  Декабрь 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Архив записей

Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz


  • Copyright MyCorp © 2024
    Конструктор сайтов - uCoz