МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ ПРОГРАМНИХ ПРАКТИЧНИХ РОБІТ У КУРСІ «ГЕОГРАФІЯ МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ»
Програма передбачає виконання дванадцяти практичних робіт (без урахування продовження практичної роботи № 8 під час вивчення кожного материка), які проводяться з використанням атласу, контурних карт та підручника в класі. Саме цим практична частина курсу географії в 7 класі істотно відрізняється від початкового курсу географії. Під час вивчення географії материків і океанів учні працюють з картами: фізичною, часових поясів, будови земної кору, кліматичною, ґрунтів, природних зон, політичною, комплексною. Самостійне використання кожної з названих
тематичних карт неможливе без виконання низки завдань і вправ. Для якісного
виконання практичних робіт учні мають оволодіти прийомами, які в
сукупності складають уміння читати різні види карт та працювати з ними. Розвиток у семикласників уміння
аналізувати карти та використовувати
їх як джерела різноманітної інформації сприятиме формуванню інформаційної
компетенції. Вміння працювати з різними за змістом картами є одним з найважливіших показників якості підготовки учнів у цьому курсі географії.
Практичні роботи розподілені за всім курсом, перша з яких — «Аналіз карти часових поясів з метою виявлення закономірностей у зміні часу» — висуває такі цілі: сформувати знання про зміну часу на земній кулі та причини, що спричиняються ці зміни, дати уявлення про місцевий і поясний час, навчити їх визначати.
Практична робота 1
Тема: «Аналіз карти часових поясів
з метою виявлення закономірностей у зміні часу»
Цілі: сформувати знання про зміну часу на земній кулі та причини, що спричиняються ці зміни, дати уявлення про місцевий і поясний час, навчити їх визначати.
Робота починається з інструктажу, в якому використовується інформація, наведена в рубриці «Опорні поняття» та в основному змісті практичної роботи. На цьому етапі для актуалізації знань учнів можна виконати завдання № І (точка І — північ, точка 2 — полудень). Потім виконаються завдання № 2 і 3. Використовуючи карту часових поясів, семикласники підписують на схемі «Часові пояси Землі» поясний час, що відповідає кожному з поясів починаючи з нульового.
Послідовність така
(години): 12 (лінія зміни дат, попередній день), ІЗ, 14, 15, 16, 17, 18,
19, 20, 21, 22, 23, 24 і 0 (нульовий, він же 24-й пояс), 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 (лінія зміни дат,
новий день).
У завданні № 3 на основі аналізу карти часових поясів учні вставляють пропущені цифри та слова.
Поверхня Землі розділена на______ 24________ часові
пояси
(з номерами від______ 0_________ (він же 24-й) ______ до
________ 23_________ ).
Середня довжина кожного пояса за довготою 15_____
____ градусів.
Рахунок поясів ведеться із______ заходу________ на_____
_ схід________ .
У межах кожного з часових поясів поясний час
збігається з часом
_____ середнього________ меридіана, що проходить через них.
Поясний час у суміжних поясах розрізняється на одну
___ год.
Винятки. Є райони, де діє не поясний, а_ відмінний
від нього, у тому числі місцевий час.
Межі поясів можуть проходити не тільки по лініях меридіанів, але
й по __ близьких до
цих меридіанів державних, адміністративних
і природних (річки, гірські хребти)_____ кордонах. Так, територія
України перебуває в межах_____ трьох________ часових
поясів,
але в країні діє один часовий пояс —__ другий________ .
Ті з учнів (груп), які виконали ці завдання, роблять розрахунки до завдання 4.
Час у Сіднеї (десятий часовий пояс): 12 + 8 = 20 год (з урахуванням літнього часу 19 год).
Найбільш підготовлені учні роблять висновок: існуюча система відліку часу
базується на тому, що Земля робить один оборот навколо своєї осі за одну добу
(24 години). Поясний час дає можливість спростити визначення часу в певному місці й уникнути незручності в житті й діяльності людей.
Додаткові завдання виконуються на розсуд учителя і можуть використовуватися як продовження практичної роботи (оцінка 11-12 балів) або як окремі завдання (додаткові оцінки).
Завдання 1
Цю послугу фірма могла надавати в тому випадку, якщо мала у своєму розпорядженні можливість використати надзвуковий пасажирський літак, наприклад «Конкорд». Мандрівники зустрічали Новий рік у Парижі, потім сідали в літак, його швидкість дозволяла «наздогнати» Новий рік над Атлантичним океаном і прилетіти в США трохи раніше за його
чергове настання.
Завдання 2
а) У
вчорашній день можна потрапити, якщо перетнути лінію зміни дат у східному напрямку.
б) У
добі може бути 23 години в разі переходу на літній час (переведення стрілки годинника на одну годину вперед) і
25 годин унаслідок відміни літнього
часу.
в) Різниця в місцевому часі становить 24
хвилин. 24 • 0,25 = 6. Розходження в
географічній довготі — 5°.
У цій роботі, якщо учні послідовно виконували завдання 1—4, оцінки можуть бути такими:
1-3 бали — завдання № 1, частково 2; 4-6 балів — завдання № 1,2частково 3; 7-9 балів — завдання № 1-4;
10 балів —
правильне виконання завдань 1-4 з висновком;
11 — 12 балів —
правильне виконання завдань із висновком і частиною
додаткових завдань.
Звертаємо увагу на те, що в цій і наступній роботах учитель може скоротити кількість виконуваних завдань.
Школярі й
самі можуть оцінити свої роботи й роботи своїх товаришів, але для цього слід надати школярам точно визначені критерії оцінювання. Наведемо орієнтовні параметри
оцінювання виконання практичної
роботи.
№ з/п |
Параметри оцінювання |
Оцінка |
1 |
"Підготовка
до виконання роботи |
|
2 |
Обсяг та
повнота виконаних завдань |
|
3 |
Самостійність
під час виконання завдань |
|
4 |
Повнота та
глибина висновку |
|
5 |
Виконання
додаткових завдань |
|
6 |
Правильне та
акуратне оформлення роботи |
|
Балів разом |
|
|
Загальна оцінка |
|
|
Правильно оцінити практичну роботу допоможуть відповіді й виконані завдання, а можна просто зберегти найбільш удалі практичні роботи, виконані учнями в попередні роки, і використати їх як зразки, а також орієнтири для оцінювання робіт.