7 клас Урок № 5
Практична робота 4
Тема: Аналіз тематичних карт (географічних поясів і природних зон) з метою
виявлення основних географічних закономірностей.
Аналіз карти географічних поясів і природних зон з метою виявлення закономірностей у розміщенні географічних поясів і природних зон Землі
Робота починається з інструктажу. Його ціль — нагадати учням зміст ключових понять, що використовуються в цій роботі, про основні закономірності
в розміщенні географічних поясів і природних зон, а також познайомити з ходом роботи й критеріями її оцінювання.
Виконуючи завдання 1, учні підписують на схемі «Географічні пояси» назви географічних поясів, розташованих у Північній півкулі в межах територій, які вони займають. Після цього вказують, що географічні пояси закономірно змінюються від екватора до полюсів відповідно до закону широтної зональності. Головна причина існування зональності — зміна кількості
одержуваного сонячного тепла залежно від широти.
Потім виконують завдання 2 — указують, які природні зони входять до складу одного з географічних поясів. Наприклад, природні зони помірного пояса — хвойні, змішані та широколистяні ліси, лісостеп, степ,
напівпустелі, пустелі.
Завдання 3 передбачає роботу з текстом на основі аналізу карти географічних
поясів і природних зон.
Формування географічних поясів є результатом дії на Землі
закону
__________ широтної зональності____________ .
У межах географічних поясів виділяють природні зони, характер
ними ознаками яких є___________ подібність кліматичних умов,
ґрунтів, рослинного і
тваринного світу.
У висновку учні вказують, що причинами існування цих закономірностей є широтна зональність, особливості чергування материків і океанів на земній поверхні, зміна характеру підстилаючої поверхні, особливості переміщення повітряних мас, а також взаємозв'язок компонентів природних комплексів Землі.
Додаткові завдання виконуються на розсуд учителя:
Завдання 1
Природа гір живе за законом висотної
зональності. Тут природні зони (висотні пояси) змінюються з висотою, це
пояснюється зміною кліматичних умов (зменшенням
температури та збільшенням кількості опадів).
Завдання 2
Для лісостепової зони характерна наявність лучних степів і лісів. Із природної рослинності, що мало збереглася, тут переважають дуб, береза, граб, липа, осока, ліщина, злакові рослини. Серед тварин є представники як лісів, так і степів, звичайні білка, заєць, ховрашок, тушканчик,
хом'яки. Грунти переважають чорноземні й сірі лісові.
У цій роботі, якщо учні послідовно виконували завдання 1—3, оцінки можуть бути такими:
1—3 бали — завдання 1;
4—6 балів — завдання 1, 2;
7-9 балів — завдання 1—3;
10-11 балів — правильне виконання
завдань 1—3 з висновком;